Cykelmail uge 14

  1.      Weekendens ture
  2.      Nye klub-cykel-bukser
  3.      Brev fra formanden 

 

1.
Weekendens ture:
 
Lørdag/MTB: MTB – Knud kører igen fra klubhuset kl. 12:30.
 
Lørdag/Race: Vrads – som vi plejer – 45 min derud / én time rundt på en rute i den længde og tempo man selv vælger / og 45 min hjem igen. 12:30 fra klubhuset
 
Søndag/Race:  Afgang fra Navervej kl. 09:30. Lidt afhængig af vejrliget, men sikkert mod øst og et par bakker undervejs. Forsøger være hjemme til ca. 12:30 igen   (3 uger til Mallorca)
 
Søndag/MTB-Turbo:  Turbo-holdet er flyttet tilbage til vanlig start, i Silkeborg,  Almind-sø, Vestre Søbad kl. 09:00
 
2.
Nye klubbukser.
 
Nye klubbukser – du kan nå det endnu sidste forud bestillingsdag er rykket til tirsdag den 8. april.
Vi skifter klubbukser til topmodel fra Girodana. I første omgang er det de korte bukser vi får hjem.
Der har været ønsker om, at der kunne bestilles bukser i damemodel. Det vil der være mulighed for mod forudbestilling. OBS! Der kommer ikke lager i damebukser.
Vi vil også meget gerne have så mange mænd som muligt til at forudbestille, så vi er sikre på, at få hjem i de rigtige størrelser.
Fabin Sport/Poul Erik har prøvebukser hjemme, så I kan vælge den rigtige størrelse. Der betales for bukserne ved bestilling.
Lady kan bestille med eller uden seler, men såfremt der ikke er bestillinger nok i modellen, vil den ikke blive lavet og bestillingen vil blive overført til den anden model.
En bedre buks betyder desværre lidt højere priser, men pga. af klubbens sponsorer og en god indkøbspris, vil prisen være meget lav ifht. normal pris for bukserne. Klubprisen er kr. 375 for herremodellerne og kr. 325 for damemodellerne. 
Bestilling skal afgives primo april, for at vi får dem hjem i juni. Derfor senest bestilling hos FabinSport tirsdag den 8. april.
 
3.
Brev fra cykelafdelingens formand
Hej alle

Som en del af jer, der er tilmeldt cykelafdelingens Facebook-gruppe, sikkert har set, havde vi i søndags et styrt.  En af rytterne ramte forhjulet på den forankørende og væltede med nogle knubs og et flækket øjenbryn til følge.  Det så umiddelbart voldsomt ud, da det blødte en del fra flængen ved øjenbrynet.
Der blev ringet 112, og alarmcentralen blev informeret om uheld og den tilskadekomne. Alarmcentralen stillede en række afklarende spørgsmål om uheldet og den tilskadekomnes tilstand. På baggrund af det, vurderede den sundhedsfaglige medarbejder på alarmcentralen, at der ikke var tale om ulykke, der fordrede ambulanceudrykning, men at det var en opgave for vagtlægen/skadestuen.

Det gav på stedet og efterfølgende anledning til en del debat samt indlæg på Facebook om håndteringen af forløbet, det at ambulancen ikke ville kommer mm. , og at der ikke blev insisteret tilstrækkeligt på, at ambulancen skulle komme på trods af alarmcentralens vurdering og afvisning.

Som det også i nogle af Facebook indlæggene blev foreslået, har forløbet og håndtering i forbindelse med det konkrete uheld, men også sådanne situationer i al almindelighed, være forelagt for cykelafdelingens arbejdsgruppe og blandt klubbens faste kaptajner til kommentering.
Det at ambulancen ikke ville køre ud, har været forlagt en overlæge og en sygeplejerske på Herning Sygehus for at få deres faglige vurdering. Og Peter Østergaard, der var den uheldige rytter, er blevet spurgt om hans oplevelse.

Tilbagemeldingerne tilkendegiver at:
-der er sket en korrekt og god førstehjælpshåndtering på stedet
-det var en rigtig beslutning af ringe 112 for at tilkalde hjælp
– der var en korrekt håndtering af opkaldet hos alarmcentralen
– det er en korrekt vurdering og beslutning fra alarmcentralen, at der ikke sendes en ambulance
– det blev sikret, at Peter kom sikkert hjem og efter eget ønske direkte til Herning og ikke til skadestuen i Silkeborg.

Held i uheld, så gik det ikke værre, men vi skal naturligvis bruge anledningen til at vurdere, om der er noget vi kan gøre endnu bedre til en anden gang. Med så mange km, der køres i klubben, er det uundgåeligt, at der også fremover til ske uheld.
-Derfor vil vi arrangere en klubaften med fokus på, hvad gør vi hvis uheldet sker, så endnu flere bliver klædt på til at håndtere sådanne situationer. Klubben afholdt for et år siden førstehjælps kursus for klubbens medlemmer, men desværre deltog ikke ret mange. Vi håber og tror på flere deltagere til en klubaften.
-Næste gang klubbens kaptajner og arbejdsgruppen er samlet, vil det blive drøftet, hvordan vi i klubben håndtere situationer, hvor der er uheld, sygdom eller andet undervejs på turene.
-Arbejdsgruppen vil fastlægge og meddele et klart formål og politik mht. brugen af klubbens Facebook-side.
– Og ikke mindst vil vi i klubben fortsat have et stort fokus på sikkerhed, så uheld undgås.

Vi håber, at der hermed er taget godt hånd om det, så alle føler sig trygge, når der køres i klubregi.

Giver ovennævnte anledning til spørgsmål, kommentarer eller andet er I meget velkomne til at kontakte undertegnede, når vi mødes i klubben, på tlf. 4040 7745 eller mail torbenogbritt@gmail.com.

På arbejdsgruppens vegne
Torben D. Jensen

 
– alt for denne gang – vi ses derude. !!!!
 
Hilsen
Bjarke
bicimov