Træningen

Ikast Atletik og Motion tilbyder fælles løbetræning året rundt. Vi træner:

Tirsdag kl. 18.00 Onsdag kl. 9.30 Torsdag kl. 18.00 Søndag kl. 9.00

Ny Tirsdagstræning

 

De overordnede tanker

Ønsket med den nye tirsdags træning er dels at udbyde flere hold, så det er nemmere at finde et hold med et tempo der passer og dels at opbygge noget socialt i klubben efter træningen.

Træningen starter kl. 18:00 fra klubhuset og slutter samme sted senest kl. 19:00.

Der opdeles i fire hold, der alle er afsted i 30 – 45 min. Efter træningen mødes alle hold i Klubhuset til lidt hygge med vand, kaffe, the, frugt, kage, snacks e.l.

Den nye træning er således ikke tænkt som en løbeskole, men som fire faste hold – foreløbigt ind til sommerferien, hvor vi evaluere og drøfter det fremtidige setup med arbejdsgruppen. 

De fire hold

Hvert af de fire hold skal ejes af ca. tre holdejere, som er ansvarlig for træningen på hvert deres hold.

Holdejerne aftaler selv, hvordan de griber træningen an, men det er tanken, at der til hver træning skal være en holdkaptajn, der er ansvarlig for dagens træning, herunder ruten og eventuelle ”krydderier” til træningen i form af opvarmning, trappetræning, fartlege, teknik træning, bakketræning, intervaltræning osv. De to øvrige holdejere skal fungere som hjælpere til træningen og kan f.eks. på skift tage bagtroppen.

De fire hold er:

  • Igangsætterne: Går/løber 3-5 km. Holdejere: Lone, Hanne, Irma, Ellen og Pernille
  • Sammenholdet: 6:30 min./km (ca. 4-6 km) Holdejere: Jan og Renny
  • Fartholdet: 5:45 min./km (ca. 5-7 km) Holdejer: Gert
  • Turboholdet: 4:45 min./km (ca. 7-9 km) Holdejer: Kent

I forhold til den gamle tirsdagstræning vil vi således ikke være en fast fælles opvarmning og vi vil se langt større variation i træningen herunder rute, tempo og ”krydderier”. Og forhåbentligt vil vi også få et boost til det sociale liv i klubben.

Velmødt til de næste mange tirsdagstræninger.

Onsdagstræningen foregår fra klubhuset på Navervej 5, i Ikast. Onsdagsklubben er for seniorløbere og andre ikke arbejdsramte personer, man skal dog være i stand til at løbe 3-5 km. Tempoet er seniorvenlig og man løber i samlet flok – evt. med små pauser. Der vil være kaffe og socialt samvær efter løbet, så husk evt. skiftetøj. Mål med ”Onsdagsklubben” vil primært være social hygge.  

Torsdagstræningen vinter foregår ligeledes fra klubhuset på Navervej 5, i Ikast. Træningen starter med, at vi alle løber op til KFUMs klubhus. De forreste løber tilbage, og samler bagtroppen op. Fra KFUM inddeles i hold, alt efter hvilken rute og hastighed man har lyst til at løbe den pågældende aften. Der er ruter på 8 km, 10 km, 12 km og 14 km.

Torsdagstræningen sommer foregår fra hytten i Skelhøje skov. Der er opmærkede ruter på henholdsvis 3 km og 5 km. Nogle vælger, at løbe begge distancer og kommer således på 7 km ialt.

Søndagstræningen foregår fra klubhuset på Navervej 5, i Ikast. Der veksles mellem fem forskellige ruter, som alle er på mellem 15-25 km. Der løbes i forskellige hastigheder, men generelt holdes tempoet nede på disse dage, da fokus er på at træne udholdenhed. Husk at medbringe væske til disse lange ture. Har du spørgsmål til Søndagsruteplanen, så kontakt en af de ansvarlige som står på planen. Vær opmærksom på, at der særligt i sommerhalvåret er planlagt mange aktiviteter ud af huset om søndagen.

Se under aktivetsoversigt, hvornår det skifter mellem sommer- og vinterhalvår.